Dubbdäck har sina fördelar men det är inte i alla väglag de fungerar bäst. Det beror lite på var i landet du kör och hur vädret ser ut där på det hela taget.
Det finns vissa tillfällen när ett dubbdäck är att föredra framför ett så kallat friktionsdäck. Men det finns även den omvända situationen. När det är snö ute och den ligger hårt packad kan det vara lika förrädiskt som is. Då är det bra med dubbar som hjälper dig få bättre grepp i underlaget.
När det gäller dubbdäck så är själva dubbens uppgift att se till att de hjälper till och jämnar ut alla variationer som kan förekomma på ett väglag. De väglag som är väldigt varierande blir mer utjämnade med hjälp av dubbarna. Det medför att körningen bli säkrare och greppet stadigare.
Dubbdäck är bra när det är nollgradigt och frost
På vintern kan det förekomma lurigt underlag. Vid så kallad svart is och halka som orsakas av frost är dubbdäcket det absolut mest överlägsna. Vet man med sig att man bor och kör i ett landskap där det förekommer mycket isbildning och frostiga morgnar kan det vara idé att satsa på däck med dubbar.
Dubbdäck är bra på många sätt, men på vissa ställen får man inte köra med dem. Det kan vara inne i städer som du stöter på skyltar med dubbdäck förbjudna. Dubbarna på däcken har nämligen en förmåga att riva upp små partiklar från asfalten. Detta kan vara hälsofarligt.